Чому земельний кадастр вестиметься у двох форматах: паперовому та електронному

«Земельна реформа в Україні» — 28/10/2011:

До 2025 року Державний земельний кадастр в Україні вестиметься у «подвійному» — паперовому та електронному — варіанті. Це передбачено законом «Про державний земельний кадастр». Лише потім буде ухвалено рішення про подальший формат.

Чим викликана потреба збереження паперових носіїв після запровадження Автоматизованої системи державного земельного кадастру і яким тут є світовий досвід?

Як є зараз?

Зараз уся кадастрова інформація в Україні зберігається у двох форматах: паперовому та електронному. Це передбачено вже самим порядком подачі земельної документації: технічна документація (у паперовому вигляді) та обмінний файл (її електронний варіант). На технічній документації роблять відповідну відмітку, а інформацію з обмінного файлу завантажують до Автоматизованої системи державного земельного кадастру (АС ДЗК).

У результаті оформлення земельних документів теж маємо два типи носіїв: паперові — Державний акт на право власності або право користування, Поземельна книга, Книга записів про державну реєстрацію, та електронні версії цих документів в АС ДЗК.

Чому папери такі важливі

Закон України «Про державний земельний кадастр» передбачає, що у випадку різночитання між електронним та паперовим варіантами, перевага віддається даним, викладеним на папері.

Пріоритет паперів фахівці пояснюють кількома причинами.

По-перше, в країні ще немає досвіду запровадження та ведення винятково електронного документообігу. Більше того: АС ДЗК, яка є електронною системою формування, збереження, передачі та аналізу величезного обсягу різнопланової реєстраційної та кадастрової інформації, формально ще не діє, і, відповідно до чинного законодавства, має запрацювати тільки з січня 2012.

По-друге, величезну кількість паперових архівів органів земельних ресурсів ще не оцифровано. І допоки всі вони не будуть оцифровані і занесені до АС ДЗК (відповідно до законодавства, це має бути зроблено до 2025 року), документи на папері залишатимуться первинним джерелом інформації.

По-третє, переважаюча частина суспільства ще не сприймає електронні засоби збереження та передачі інформації як авторитетні та пріоритетні. Власники звикли тримати в руках «папірець з печаткою»; та й значна частина чиновників сприймає інформацію тільки в паперовому вигляді. Відповідно до законодавства головним документом, що підтверджує право власності особи на земельну ділянку, також є паперовий примірник державного акту без необхідності мати відповідний запис в АС ДЗК.

Втім, саме паперовий формат є більшим фактором ризику щодо достовірності інформації. Були непоодинокі випадки, коли пачками «губилися» порожні бланки державних актів, а потім «випливали» у вигляді підробних документів. А потреба посиленого контролю за документообігом породила додаткові функції, додаткову звітність щодо використання бланків та штатні одиниці. Отже, паперовий формат складно назвати надійним проте й відмовитися від нього за відсутності альтернативи складно.

Як воно за кордоном

Швеція, яка вже з 70-х років минулого століття веде свій електронний земельний кадастр, кілька років як відмовилася від паперу. Усі працюють з електронним форматом. Навіть усі архіви переведено в електронний варіант. Але на налагодження такої системи з завантаженням у неї усіх даних накопичених за 300 років існування Шведського кадастру у шведів пішло понад 40 років.

Більшість європейських країн мають «дубльований» формат земельного кадастру — паперовий та електронний. Але існує загальна тенденція — тяжіння до електронних форматів кадастру. Кожна країна визначає для себе пріоритетність того чи іншого носія інформації. Наприклад, у США у багатьох штатах пріоритет мають відомості, вказані в електронних версіях.

Проте геть повністю відмовитися від паперових носіїв не вдається поки що нікому. Загальносвітова практика — видача «на папері» витягів із кадастру, які містять потрібну інформацію, але — з обмеженим терміном дії. В Україні, як планується, витяги з кадастру надаватимуться з січня 2012 року.

Матеріал підготовлено в рамках інформаційної кампанії проекту Світового банку «Видача державних актів на право власності на землю в сільській місцевості та розвиток системи кадастру»

Возникли вопросы?

Позвоните по тел. +38(099) 015-84-79
или
Заполните форму и мы с вами свяжемся